Kiszone warzywa

Kiszone warzywa – nie tylko ogórki i biała kapusta

Z przyjemnością odkrywa się różne nieznane produkty, które są skarbnicą cennych składników odżywczych. To często jest jedzenie z dalekich krain. Taką żywność można też znaleźć blisko. Raczej nie ma osoby, która nie znałaby kiszonej kapusty i kiszonych ogórków. Nikt też nie ma wątpliwości, że są one bardzo zdrowe. Ukisić można i inne warzywa.

Najbardziej znane kiszone warzywa

Kiszona kapusta i kiszone ogórki to najbardziej znane kiszonki. Kapusta surowa jest bazą surówek. Z gotowanej robi się kapuśniak oraz bigos. To tradycyjny produkt w polskiej kuchni. Kiedyś robiona w beczkach, dziś w trochę mniejszych naczyniach. Można ją też kupić. Drugie równie popularne kiszone warzywa, czyli ogórki, też je się na surowo i ugotowane. Robi się z nich pyszną zupę. Bez tych dwóch produktów kuchnia byłaby o wiele uboższa. I nie byłoby produktów o tak rewelacyjnym działaniu na zdrowie.

Wszystkie kiszonki są zdrowe

Osoba dbająca o zdrowie, na pewno nie zrezygnuje z kiszonych ogórków czy kapusty. Warto zrobić coś przeciwnego, czyli poznać smaki innych takich warzyw. Będzie to cenne odkrycie smakowe i kulinarne. Wszystkie kiszone warzywa są zdrowe, więc warto urozmaicać sobie smaki. Kiszenie to poddanie warzyw fermentacji. Pojawia się kwas mlekowy. Ukiszone kapusta czy marchewka są źródłem probiotyków, witamin, składników mineralnych. Jedzenie kiszonek wpływa korzystnie na funkcjonowanie jelit, układu odpornościowego i na cały organizm. Jest więcej przyjemności z takiego dbania o zdrowie, jeśli kisi się różne warzywa.

Jakie warzywa jeszcze można ukisić

Jest wiele warzyw, które po ukiszeniu smakują rewelacyjnie. Wśród popularnych można by jeszcze wymienić marchewkę. Zwykle dodaje się jej trochę do kiszonej białej kapusty. Inne warzywa, których smak po ukiszeniu warto poznać to:

  • buraki,
  • czosnek,
  • chrzan,
  • kalafior,
  • kapusta czerwona,
  • papryka.

Kiszone warzywa zawsze w kuchni

People photo created by bearfotos – www.freepik.com
Warzywa można kisić same albo robić kiszonki z różnych. Takie mieszanki niektórym mogą spodobać się bardziej niż sama kapusta kiszona z marchewką. Warto testować i znaleźć swoje ulubione kiszone warzywa oraz ulubione pomysły na ich mieszanki. Później przyjdzie czas na dalsze wtajemniczenie, czyli kiszone owoce. Np.można wzbogacić warzywne kiszonki jabłkami. Nie zabraknie pomysłów do testowania. Warto dbać, by stale jakieś kiszonki były w domu. To ważne tak dla smacznej kuchni, jak i dla zdrowia oraz samopoczucia.

Warzywa kiszone mają mniej kalorii niż te w naturalnej postaci. Więcej mają tego, co dobre dla zdrowia. Zanim zacznie się je robić, można poszukać ich w sklepie z żywnością naturalną. Będzie można poznać ich wspaniały smak i później porównać z tymi zrobionymi przez siebie.

Food obraz autorstwa KamranAydinov - www.freepik.com